В бъдеще няма да се издават удостоверения за тежести, а преписи от досието на имота
Агенцията по вписванията започна изграждането на нова електронна система, която интегрира кадастралния и имотния регистър, съобщиха на пресконференция в Агенцията по вписванията (АП). С това стартира проектът "Надграждане на имотния регистър за интеграция с кадастралния регистър и предоставяне на допълнителни е-услуги".
Имотният регистър е съвкупността от досиетата на имотите, които отразяват вещните права върху тях, обясни председателят на Нотариалната камара Димитър Танев. В България обаче досега никъде не са създадени такива досиета и действително имотен регистър не съществува. "Въвеждането на досие на имота означава в бъдеще да не се издава удостоверение за тежести, което за мен е архаизъм. Вместо това, както е навсякъде в Европа, ще се издават преписи от самото досие", уточни Танев.
В момента имотната партида не се структурира по посочения в Закона за кадастъра и имотния регистър начин, а по правилата на софтуерния продукт, който се ползва от съдиите по вписванията. Производствата по кадастъра и имотния регистър са две съвсем отделни производства.
Възможността за вписване по електронен път с електронен подпис във входящия регистър ще бъде факултативна, но "изключително ще благоприятства гражданите и бизнеса, които ще имат интерес промените в регистъра да се отразяват незабавно". Танев сравни това с новата електронна услуга, която нотариусите ползват при прехвърляне на собствеността на моторните превозни средства (МПС), която действа от почти месец. Електронната услуга по никакъв начин няма да компрометира сега съществуващия контрол, който упражняват нотариусите и съдиите по вписванията.
Системата ще спести време и усилия на всички лица, които участват в отбелязването на променени обстоятелства около недвижим имот – от гражданите и безнеса, през нотариусите, до съдиите по вписванията и служителите в Агенцията по вписванията.
С изграждането на електронната система се предвиждат изменения в редица подзаконови нормативни актове - актуализиране на Правилника за вписванията, Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията, Наредба №2 от 21.04.2005 г. за водене и съхранение на Имотния регистъра, издадена от Министерството на правосъдието, както и приемане на Наредбата за условията и реда за осъществяване на двустранната връзка и обмена на данни между кадастъра и имотния регистър.
Новата система автоматично ще засича грешките и те ще бъдат отстранявани още при вписването. Овен това, системата ще гарантира верността на данните на потребителите, като при регистрацията им ще прави справки в базите данни на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване", Търговски регистър, Регистър Булстат.
От Министерството на правосъдието обещават, че системата, ще прекрати имотните измами, както и опашките и забавянето при вписванията на сделки с имоти.
Сред бъдещите електронни услуги, които ще предоставя Агенцията са:
- регистриране на заявление за предстояща сделка за предварително деклариране на предстояща сделка;
- проверка на статус на заявление, осигуряващ видимост на подготвителни действия за сделки с недвижим имот;
- автоматизирано известяване на заинтересовани страни на посочен e-mail адрес;
- уведомления за общините и техните бази данни за данъчни цели;
- искане за издаване на преписи;
- искане за издаване на удостоверение за лице;
- искане за издаване на удостоверение за имот;
- искане за издаване на удостоверение за период;
- калкулатор за изчисление на дължимите държавните такси.
От legaworld.bg
Имотният регистър е съвкупността от досиетата на имотите, които отразяват вещните права върху тях, обясни председателят на Нотариалната камара Димитър Танев. В България обаче досега никъде не са създадени такива досиета и действително имотен регистър не съществува. "Въвеждането на досие на имота означава в бъдеще да не се издава удостоверение за тежести, което за мен е архаизъм. Вместо това, както е навсякъде в Европа, ще се издават преписи от самото досие", уточни Танев.
В момента имотната партида не се структурира по посочения в Закона за кадастъра и имотния регистър начин, а по правилата на софтуерния продукт, който се ползва от съдиите по вписванията. Производствата по кадастъра и имотния регистър са две съвсем отделни производства.
Възможността за вписване по електронен път с електронен подпис във входящия регистър ще бъде факултативна, но "изключително ще благоприятства гражданите и бизнеса, които ще имат интерес промените в регистъра да се отразяват незабавно". Танев сравни това с новата електронна услуга, която нотариусите ползват при прехвърляне на собствеността на моторните превозни средства (МПС), която действа от почти месец. Електронната услуга по никакъв начин няма да компрометира сега съществуващия контрол, който упражняват нотариусите и съдиите по вписванията.
Системата ще спести време и усилия на всички лица, които участват в отбелязването на променени обстоятелства около недвижим имот – от гражданите и безнеса, през нотариусите, до съдиите по вписванията и служителите в Агенцията по вписванията.
С изграждането на електронната система се предвиждат изменения в редица подзаконови нормативни актове - актуализиране на Правилника за вписванията, Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията, Наредба №2 от 21.04.2005 г. за водене и съхранение на Имотния регистъра, издадена от Министерството на правосъдието, както и приемане на Наредбата за условията и реда за осъществяване на двустранната връзка и обмена на данни между кадастъра и имотния регистър.
Новата система автоматично ще засича грешките и те ще бъдат отстранявани още при вписването. Овен това, системата ще гарантира верността на данните на потребителите, като при регистрацията им ще прави справки в базите данни на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване", Търговски регистър, Регистър Булстат.
От Министерството на правосъдието обещават, че системата, ще прекрати имотните измами, както и опашките и забавянето при вписванията на сделки с имоти.
Сред бъдещите електронни услуги, които ще предоставя Агенцията са:
- регистриране на заявление за предстояща сделка за предварително деклариране на предстояща сделка;
- проверка на статус на заявление, осигуряващ видимост на подготвителни действия за сделки с недвижим имот;
- автоматизирано известяване на заинтересовани страни на посочен e-mail адрес;
- уведомления за общините и техните бази данни за данъчни цели;
- искане за издаване на преписи;
- искане за издаване на удостоверение за лице;
- искане за издаване на удостоверение за имот;
- искане за издаване на удостоверение за период;
- калкулатор за изчисление на дължимите държавните такси.
От legaworld.bg